Ingen andre bilmerker har solgt flere personbiler i Narvik så langt i år enn Toyota. Også nasjonalt er Toyota størst.

Ferske tall for bilsalget i årets første halvår fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), viser at Toyota har kjørt forbi alle sine konkurrenter i antallet nyregistrerte biler. Med 137 nye personbiler, oppnår Toyota en markedsandel på 35 prosent i Narvik, foran Nissan og Volkswagen med en markedsandel på henholdsvis 11,7 prosent og 8,9 prosent. Også nasjonalt er Toyota størst med 9580 solgte biler og en markedsandel på 11,4 prosent.

Takket være våre dyktige medarbeidere har vi lagt bak oss et fantastisk halvår der mange nye Toyota-eiere kan glede seg over ny bil i sommer. Vi setter stor pris på at kundene velger å handle lokalt, og kunne ikke gått inn i ferien med et bedre resultat, sier Oddgeir Nergaard fra Nordvik i Narvik.

RAV4 på topp

Som eneste bilmerke i Narvik har Toyota fire ulike modeller på topp 20-listen for første halvår:

  • Toyota RAV4 (83 biler)
  • Toyota Corolla (22 biler)
  • Toyota Yaris (21 biler)
  • Toyota C-HR (8 biler)

Bredden av populære modeller og fremragende kundebehandling er hemmeligheten bak Toyotas suksess, ifølge Oddgeir:

-Vår mest populære bilmodell er Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, som er blitt svært godt mottatt av det norske folk med lang elektrisk rekkevidde og suverene kjøreegenskaper. Toyota har i alle år vært opptatt av en bred portefølje av modeller som møter de forskjellige behovene til norske bilkjøpere. I tillegg viser kundeundersøkelser slik som den prestisjetunge AutoIndex at vi har svært fornøyde og lojale kunder.

Narviks mest kjøpte bil: Toyota RAV4 Hybrid. Foto: Nordvik AS.

Bredt utvalg på varebil

Nasjonalt er det spesielt innen varebil at Toyotas salgsstatistikk overrasker resten av bransjen med 3810 biler i første halvår. Vi må tilbake i Toyota Hiace-æraen på 1990- og tidlig 2000-tallet for å finne forrige halvår da Toyota toppet listen over flest nyregistrerte varebiler. -Vi har nå et komplett utvalg av varebiler, og resultatene kommer fra en forsterket satsing på varebiler både på importør og forhandlere, sier varebilsjef Hans Petter Bakken i Toyota Norge. I Narvik ligger Toyota med andreplass med en markedsandel på 17,9 prosent, bak Ford som har en markedsandel på 26,9 prosent.