Han drømte om å bli bilmekaniker, men fikk beskjed om at han ikke var god nok. Hos Nordvik ble han tatt i mot med åpne armer: – Det var som å komme hjem!

– Ja, jeg ble skuffet. Det var et slag i ansiktet.

Joakim Nilssen (21) fra Bodø hadde vært ett år i lære som bilmekaniker da han fikk beskjed om at det ikke var noe poeng å fortsette. Det første han tenkte var: – Hva nå?

 

Den nye sjansen

Etter en måned med arbeidsledighet fikk han sjansen som hjelpearbeider hos Nordvik. En kort kontrakt:

– Vi måtte jo se om jeg passet inn. Jeg var nok litt nervøs også.

Det hadde han ikke trengt å være, for kontrakten ble utvidet. Og teknisk leder Gøran Skogstad hos Nordvik så at dette var en ung mann de absolutt burde satse på. Han tok initiativ til at Joakim kom inn i lærlingeprogrammet igjen. I januar er det klart for fagprøven.

 

Motor-interessert
MOTOR-INTERESSERT: – Det er noe eget med motorer. Hvordan er de skrudd sammen, hvordan virker de, hva kan gå galt? Joakim Nilssen bruker gjerne fritiden til å skru og style biler.

 

– Vi har jo et skrikende behov for fagfolk som brenner for denne bransjen og det var ikke tvil om at Joakim var rett mann på rett sted, sier Skogstad.

 

Din egen mentor

Noe av det unike hos Nordvik er at hver lærling får tildelt en mentor. Dette er som regel en av de yngste, en som selv nettopp har tatt fagbrev.

– Da vet de nøyaktig hva som kreves og de har også inngående kunnskap om hvordan det er å være ny og usikker.

Dette betyr igjen at lærlingene får være med på alle typer oppdrag fra dag én. De blir ikke overlatt til seg selv og «enkle» jobber til å begynne med.

– Dessuten kan det være vrient å vite når en lærling er klar til å gå til neste nivå.

 

En stor familie
EN STOR FAMILIE: – Når du jobber hos Nordvik, får du følelsen av å være medlem av en stor familie. De bryr seg virkelig om at du har det bra, sier Joakim Nilssen.

 

Glødende interesse

Joakim stortrives hos Nordvik og har allerede planer om å sikte seg inn på et fagbrev til, denne gangen innen karosseri/lakkering. Hjemme i garasjen har han sporty Honda S 2000 som han styler på fritiden.

– Det blir enten gaming eller garasje, er svaret til Joakim når han får spørsmål om hva han driver med på fritiden.

Han elsker å lære nye ting og en kveld satte han av til å plukke fra hverandre den havarerte motoren til en 2012 RAV 4 diesel.

– Jeg ville rett og slett vite hvordan alle delene fungerte. Til slutt satt jeg med en hel Gilde-kasse med deler.

Men denne typen motorer er på vei ut, nå blir det mer og mer hybrid og elektrisk. Noe Joakim har stor sans for, han har nemlig en forkjærlighet for elektronikk.

 

Det store ansvaret

For Nordvik er det viktig å sikre seg gode og motiverte folk. Derfor legger de ned ekstra mye arbeid i å ta vare på og følge opp lærlingene sine.

– Dette er som regel det første møtet med arbeidslivet og til tider er jeg nok en slags reserve-pappa sier Skogstad.

Derfor blir arbeidsmoral og punktlighet et tillegg til det vanlige pensumet.

– Vi føler et stort ansvar for de unge menneskene som kommer til oss.

 

Tett samarbeid
TETT SAMARBEID: Hos Nordvik får alle lærlingene tett oppfølging fra dag én. Her følger Joakim Nilssen nøye med når teknisk leder Gøran Skogstad forteller hva som måtte fikses på denne bilen.

 

Avgjørende detaljer

Noe som også er bakgrunnen for at Skogstad gjerne vil at lærlinger begynner rett etter skolen, gjerne 1. juli. Det betyr igjen at fagprøven blir 1. juli – to år senere. Og her ligger poenget. Hvis fagprøven hadde vært i midten av august, ville kandidaten ha vært borte på sommerferie før den store dagen.

– Nå kan de gå opp med fersk kunnskap og erfaring. Dette er gull verdt.

Det er detaljer som dette som er kjennetegnet på Nordvik. Har du mange nok detaljer av denne typen, så vil summen blir en helt avgjørende faktor.

 

Godt miljø
GODT MILJØ: Latteren sitter alltid løst ute på verkstedet hos Nordvik. Joakim Nilssen (t.v.) diskuterer en litt komplisert operasjon med teknisk leder Gøran Skogstad.

 

Hode og hender

Men hvorfor er det så attraktivt å jobbe som bilmekaniker?

Gøran er ikke i tvil:

– Du får brukt både hodet og kroppen. En perfekt blanding av analyserende detektiv-arbeid og ekte håndverk.

Det er et synspunkt som blir delt hundre prosent av Skogstad:

– Som mekaniker har du lært hvordan ting fungerer, hvordan ting henger sammen. Det er overførbart til en rekke områder i livet ditt. Du blir på mange måter mye mer selvhjulpen.

 

Ekte omsorg
EKTE OMSORG: – Vi tar på oss et stort ansvar når vi skal lære unge mennesker ikke bare et fag, men også hvordan arbeidslivet fungerer, sier teknisk leder Gøran Skogstad.

 

Det beste svaret

Så avslører også Skogstad hva som gjorde han ekstra glad her om dagen:

– Da min 13 år gamle sønn fortalte at han hadde lyst til å bli bilmekaniker.

Noe pappa Skogstad på ingen måte hadde prøvd å påvirke ham til å bli. Så da ble spørsmålet hvorfor sønnen hadde funnet ut dette:

– Men pappa, du er mekaniker. Og du fikser alt. Bil, gressklipper, moped og sykler. Og du snekrer også. Jeg vil også bli en sånn som kan klare alt selv.

Der og da var det et pappa-hjerte som banket ekstra hardt:

– Du får ikke en bedre begrunnelse for å utdanne deg til bilmekaniker enn det!

 

Mer om studieretning bilmekaniker