I årets ferske utgave av Norsk Kundebarometer kjører Toyota forbi alle sine konkurrenter og plasserer seg for 17. året på rad blant selskapene med landets mest fornøyde kunder. – En fantastisk anerkjennelse, jubler Hans Marius Sletteng fra Nordvik.

Med en score på 82,9 poeng troner Toyota øverst av alle bilforhandlere og på sjetteplass totalt på listen over de 159 selskapene som har fått sin kundetilfredshet målt av Norsk Kundebarometer. Toyota har ligget helt i toppsjiktet i alle de 17 årene undersøkelsen er gjennomført og hvert eneste år i kategorien «begeistrede kunder».

Fornøyd: Merkevaresjef for Toyota hos Nordvik, Hans Marius Sletteng. Foto: Nordvik AS.

Anerkjennelse

– Dette er en fantastisk anerkjennelse fra våre kunder til Toyota og våre andre forhandlere over hele landet. Vi er utrolig stolte av å ligge på et stabilt høyt nivå på kundetilfredsheten, noe som skyldes et målrettet og systematisk arbeid med å skape gode minneverdige kundeopplevelser gjennom mange år. I tillegg til god kundeservice, er kåringen et resultat av at våre bilmodeller er trygge og driftssikre, samt møter de ulike behovene til det norske folk, sier Hans Marius Sletteng, Merkevaresjef for Toyota hos Nordvik sine forhandlere i Trøndelag, Nordland og Troms, og legger til:

– Vi hviler ikke på laurbærene. Dette motiverer og inspirerer oss til å fortsette jobben med å levere stadig bedre opplevelser til våre kunder.

Norsk Kundebarometer 2023, som er en del av et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI, omfatter til sammen 159 bedrifter fra 33 ulike bransjer. Flere tusen forbrukere har fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Kundetilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best. Bedrifter som får mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng, har klart misfornøyde kunder. Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å gjøre kundene sine begeistret.

Norsk Kundebarometer

  • Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.
  • Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med BI.
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt mange tusen forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Undersøkelsen omfatter til sammen 159 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.

Over 80 poeng = Begeistrede kunder
75-80 poeng = Svært fornøyde kunder
70-75 poeng = Fornøyde kunder
60-70 poeng = Likegyldig/misfornøyde kunder
Under 60 poeng = Svært misfornøyde kunder

Toppliste over alle selskap

Plass

Selskap

Tilfredshet

Endring

1

Vinmonopolet

86,5

+3,3

2

Flytoget

84,9

+5,5

3

Sbanken

84,8

+2,5

4

Finn.no

83,4

-2,1

5

Bilia

83

-0,2

6

Toyota

82,9

+2,0

7

Volvo

82,7

+0,5

8

Interoptik

82,6

+0,8

9

Komplett.no

81,8

+2.6

10

BMW

81,4

-2,6

Toppliste over bilforhandlere:

Plass

Selskap

Tilfredshet

Endring

1

Toyota

82,9

+2,0

2

Volvo

82,7

+0,5

3

BMW

81,4

-2,6

4

Mercedes-Benz

80,1

+0,5

5

Tesla

79,7

+1,9

6

Skoda

78,4

-1,3

7

Audi

78,3

+07

8

Kia

78,0

9

Hyundai

76,0

-0,7

10

Volkswagen

72,4

-5,5