Toyota har Norges nest mest fornøyde bilkunder, ifølge den omfattende og prestisjetunge undersøkelsen Autoindex. Det er andre året på rad at Toyota får andreplassen, mens søstermerket Lexus går til topps for tolvte året på rad. -En viktig anerkjennelse, sier merkevaresjef Hans Marius Sletteng fra Nordvik som har Toyota forhandlere i Trøndelag, Nordland og Troms.

Nesten 5000 norske bilkjøpere har gitt sin mening om hvordan de opplever 23 ulike bilmerker i Autoindex-undersøkelsen. Det gjør testen til den mest omfattende eksterne kundeundersøkelsen, og andre året inntar Toyota andreplassen.

– Denne tilbakemeldingen fra kundene er utrolig viktig og inspirerende for oss. Det viser resultatet fra arbeidet som våre forhandlere legger ned hver eneste dag for å gi kundene den beste kundeopplevelsen. Det er også gøy å se at vårt søstermerke Lexus vinner nok en gang. Seiersrekken er ikke mindre enn dypt imponerende og det motiverer oss å være tett på en slik ledestjerne innen kundetilfredshet, sier Hans Marius.

Fornøyd: Merkevaresjef hos Nordvik, Hans Marius Sletteng. Foto: Nordvik AS.

Autoindex vurderer hele kundeopplevelsen bilkjøpere har med en bil og et bilmerke. Dette gjør at prisen anses å være en av bransjens mest prestisjefylte. Kåringen utføres årlig av Loyalty Group International og følgende vurderes: Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).

Toyota får 900 poeng på totalscoren i årets undersøkelse. Gjennomsnitt for alle merker er 846 poeng.

Denne kåringen bekrefter resultatet fra lignende undersøkelser. Tidligere i mai ble Toyota bransjens beste i Norsk Kundebarometer. Få uker senere mottok Toyota Norge kundeserviceprisen, og i forrige uke ble selskapet kåret til bransjens mest bærekraftige i Norsk Bærekraftbarometer.

– Utgangspunktet er at Toyotas biler er av høy kvalitet med trygge og forutsigbare kjøreegenskaper. Samtidig lykkes vi med å skape gode kundeopplevelser. Det bekrefter alle undersøkelsene der kundene selv har svart. Det motiverer oss til å fortsette å bli enda bedre, sier Hans Marius.