Med 35 nyregistrerte biler så langt i år, topper Toyota listen over Sortlands mest populære bilmerker ved å være størst på både person og varebil.

Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at Toyota har levert 35 nyregistrerte personbiler og varebiler i Sortland i årets første kvartal, noe som tilsvarer 26,9 prosent av de totalt 130 nye bilene på Sortlands veier. Det gir en vekst for Toyota på 13 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Nummer to på listen over bilmerker har registrert 20 biler, tilsvarende en markedsandel på 15,3 prosent.

Også sentralt er Toyota størst, med 6137 nyregistrerte person og varebiler i årets første kvartal, noe som tilsvarer 13,8 prosent av de totalt 44.437 nye bilene på norske veier.

RAV4 på topp

-Vi hadde høye forventninger for salget av RAV4 ved inngangen av året, og det er fantastisk å se at disse innfris. Dette er en stor tillitserklæring fra våre kunder til medarbeidere som har levert et stort volum biler under krevende omstendigheter, sier Tor Skagen, Salgssjef hos Nordvik Sortland.

Blant personbilene i Sortland er den mest populære Toyota-modellen Toyota RAV4 med 12 nyregistreringer så langt i år.

– Vi har hatt stor suksess med våre plug-in hybridbiler, som nå står for nesten halvparten av antallet solgte Toyota-biler. I tillegg til ulike drivlinjer har vi modeller som møter bredden i behovene til norske bilkjøpere. Toyota har i alle år vært opptatt av å ha en bred portefølje av driftssikre hybridbiler med lavt utslipp, sier Tor.

Stor vekst i varebil

Det er innenfor salg av varebiler i Sortland at Toyota øker mest, med en vekst på hele 91,6 prosent fra samme periode i fjor. Med en markedsandel på 43,4 prosent i første kvartal og 20 nyregistrerte biler, ligger bilmerket på toppen av listen over de mest solgte. Særlig slår Toyota Hilux godt an, med 14 nyregistreringer.

Sortland: Bilselger Steinar Vangtun fra Nordvik. Foto: Nordvik AS.

Også sentralt ser man de samme tendensene, hvor salget av varebiler fra Toyota har en vekst på hele 132 prosent fra samme periode i fjor. Med en markedsandel på 23,6 prosent i første kvartal og nesten 2000 nyregistrerte biler, ligger bilmerket på toppen av listen over de mest solgte. Dette vitner om en formidabel jobb som er gjort hos Toyota-forhandlerne i perioden, sier Tor.