Når Citroën nå starter salget av sin nye elektriske familiebil i C-segmentet, starter prisen på 277.000 kroner – et prisnivå de fleste nok forbinder med langt mindre biler.

– Vår nye elektriske familiebil. ë-C4 har en kombinasjon av plass og pris som bør passe perfekt for folk her i Bodø, sier Jørn Østensen, hos Nordvik i Rensåsen (Tidligere O.P Fure).

Citroën ë-C4 er en ekte C-segmentbil, med en lengde på 436 centimeter, 180 cm bred og med en høyde på 152,5 cm. Akselavstanden på 267 cm sørger for god plass til fører og passasjerer, i tillegg til et bagasjerom er på 380 liter. Med en rekkevidde på 350 kilometer (WLTP), 100 kW hurtiglading og lastet med teknologi – er den en fullverdig elektrisk familiebil.

– I høst introduserte vi vår ladbare C5 Aircross Hybrid som har fått en fantastisk mottagelse, nå kommer altså ë-C4 og blir femte bil i rekken av elektrifiserte Citroën-modeller, sammen med C5 Aircross SUV Hybrid, Ami, ë-Jumpy og ë-SpaceTourer, sier Jørn.


En ekte Citroën

Komforten sikres av det patenterte dempersystemet Progressive Hydraulic Cushions. Kombinert med Advanced Comfort-setene vi kjenner fra C5 Aircross, gjenskaper ë-C4 den legendariske Citroën-komforten.

– Med en helelektrisk drivlinje, blir ë-C4 stillegående, smidig og like godt egnet til bykjøring som til lengre turer, sier Jørn hos Nordvik.

Citroën ë-C4 har et batteri på 50 kWh. Motoren yter 136 hestekrefter og har et dreiemoment på 260 newtonmeter.

Jørn og Chriss
Chriss Marken (til venstre) og Jørn Østensen (til høyre)

Klar for prøvekjøring

– Interessen for nye ë-C4 har vært enorm, og vi har allerede kunder som har bestilt bil før de har hatt mulighet til å kjøre den. Nå har vi bilen på plass til prøvekjøring – og gleder oss til å høre hva kundene synes om bilen, sier Jørn.

Nye Citroën ë-C4 kommer i tre utstyrsnivåer. Allerede fra startnivået Feel, som starter på 277.000 kroner pluss levering, er ë-C4 meget godt utstyrt, med ECO-led hovedlys, 18-tommers aluminiumsfelger, 10-tommers berøringsskjerm, aktiv nødbrems som registrer både fotgjengere og syklister, skiltgjenkjenning og automatisk styring av fjernlys og Progressive Hydraulic Cushions.

Neste nivå er Feel Pack som koster 292.000. Det nivået inkluderer head-up-display, navigasjon, ryggekamera med parkeringssensorer og nøkkelfri adgang og start.

Toppnivået Shine, koster 312.000 og inkluderer også mørke ruter, blindsonevarsling, adaptiv cruisecontrol med full stopp/go – samt oppvarmet multifunksjonsratt. Kombinasjonen av aktiv filholder og den adaptive fartsholderen med start/stopp gir Citroën ë-C4 selvkjøring på nivå 2.


Rikelig med plass

Bagasjerommet på 380 liter er enkelt å utnytte takket være et flatt gulv, rette sider og god innlastingsbredde. Med baksetene lagt ned kan du frakte 1.250 liter – fortsatt med helt flatt gulv. Ladekabler får plass under gulvet, og bagasjerommet er utstyrt med kroker til handleposer, mens en luke i bakseteryggen gjør transport av ski og andre lange gjenstander til en lek.

– Nye ë-C4 er en bil som virkelig kommer til å løfte Citroën på salgsstatistikken her i Bodø, sier en svært fornøyd Jørn Østensen hos Nordvik Rensåsen.

TEKNISKE DATA Citroën ë-C4:
Lengde: 4.360 mm
Bredde: 1.800 mm
Høyde: 1.525 mm
Akselavstand: 2.670 mm
Svingradius: 10,9 meter
Bakkeklaring: 156 mm
Bagasjerom: 380 liter, opp til 1.250 liter
Innlastingshøyde: 715 mm
Batteri: 400 V Li-Ion 50 kWh
Ytelser: 136 hk (100 kW)
Moment: 260 nm
Rekkevidde: 350 km – WLTP
Toppfart: 150 km/t
0-100 km/t: 9,7 sekunder
Ladetider:
100 kW 80% på 30 min
32 A ladeboks: Mellom 5 (med trefase 11 kW ombordlader) og 7.30 timer (enfas).